sobota, 12 stycznia 2013

Rok 2012 i bieżące zmiany w portfelu


Na wstępie chciałbym podsumować w kilku słowach miniony rok. Upłynął on  bez większej aktywności z mojej strony. Nie licząc jednej spekulacyjnej inwestycji na New Connect, spędziłem go praktycznie poza rynkiem. Na kilka miesięcy giełda zeszła u mnie w ogóle na plan dalszy. Przypomniałem sobie o niej dopiero w grudniu, co zaowocowało już pewnymi transakcjami na początku 2013 r. Ale o tym za chwilę.


Dzięki transakcjom na akcjach 11 bit udało mi się uzyskać 9% stopę zwrotu zainwestowanych środków (jest to zysk po odjęciu prowizji). Jako, że zainwestowana gotówka była niewielka, w skali całego portfela jest to już tylko 1,7 % zysku. Przez pewien czas moje pieniądze przebywały na koncie oszczędnościowym, co dało mi dodatkowy 1 % zysku (mizeria, ale zawsze coś). Przyznaje się bez bicia, że był też taki okres, gdy gotówka zalegała mi na rachunku maklerskim i w ogóle na siebie nie zarabiała.

Podsumowując, rok 2012 zamknąłem na plusie, z symboliczną 2,7% stopą zwrotu. W tym samym czasie WIG wzrósł o około 20% jeśli się nie mylę. Przy stratach jakie poniosłem w roku 2011, które wyniosły ponad 50% to tylko kropla w morzu potrzeb. Przede mną jeszcze długa droga, aby odzyskać to co straciłem. Niestety z przykrością muszę stwierdzić, że realizacja celu jaki sobie postawiłem przy zakładaniu tego bloga, a o którym wspominam tutaj, realnie się ode mnie oddaliła.

A teraz kilka bieżących informacji. Przez ostatnie 12 miesięcy miałem niedźwiedzie nastawienie i liczyłem, że spadki na giełdzie pogłębią się. Myliłem się. Mimo zeszłorocznych wzrostów moje nastawienie  nie uległo jednak zmianie. To co się dzieje w sferze polityczno-gospodarczej oceniam negatywnie i bliżej mi do stanowiska prof. Rybińskiego, niż  do większości ekonomistów wieszczących kontynuację hossy.

Patrząc na szerokie rynki spoglądam głownie na to co dzieje się w USA i w Polsce. W USA rozpoczęta kilka lat temu hossa trwa w najlepsze. To co wydarzyło się w 2011 r. okazało się być za oceanem tylko niegroźną korektą. W 2012 r. S&P 500 i Daw Jones ustanowiły nowe rekordy. W Polsce wygląda to nieco inaczej. Polskie indeksy nie odrobiły jak na razie strat z 2011 r., choć na jesieni 2012 r. nastąpiło wybicie z trendu bocznego w kierunku sugerującym kontynuację hossy. W momencie gdy piszę te słowa wszystko wydaje się możliwe. Zarówno to, że trwający od 2009 r. trend wzrostowy w USA może się definitywnie odwrócić jak i to, że poziom 50000 pkt na WIG-u zostanie przekroczony.

A teraz o transakcjach, o których wspomniałem na wstępie. Doszedłem do wniosku, że za bardzo przejmuję się szerokim rynkiem, a za mało uwagi poświęcam spółkom - potencjalnym inwestycjom, które mogą dać mi zysk. Stąd też po szybkim przeglądzie spółek, postanowiłem wyselekcjonować te, które leżą w kręgu moich zainteresowań i poddać je analizie. W wyniku tej analizy 50% gotówki przeznaczyłem na zakup akcji spółki SFINKS oraz VISTULA. Dlaczego akurat te spółki i dlaczego teraz? O tym postaram się napisać wkrótce.

8 komentarzy:

  1. tez mam Sfinksa i mysle ze to bedzie hit I kw 2013..czekam na Twoja analie i zobacze czy myslisz tak samo jak ja

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy to będzie hit I kw 2013 r, to ciężko powiedzieć. Spółka jest w ciężkiej sytuacji, ale widać światełko w tunelu.

    OdpowiedzUsuń
  3. ale z samego AT i wykresu wyglada bardzo prowzrostowo

    OdpowiedzUsuń
  4. To prawda, na wykresie widać potencjał do wzrostów i to niemały. Podobnie jak w przypadku PBG, ale tam potencjał do wzrostów jest jeszcze większy jak spojrzymy na same kreski ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. wykresy AT i to co widac na nich to troche subiektywne ale ja widze formacje spodka co swiadczy o zmiane trendu i wejscia w dlugeterminowy trend wzrostowy a potencjal takiego ruchu jest olbrzymi a na Sfinksie jest co odrabiac a krotkoreminowo widze tez choragiewke. No nic.czekam na Twoja analize :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzis super sesja na Sfinksie:) ale to poczatek..zrobisz ta analize?:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kolejny solidny wzrost, przy dużych obrotach. To dobry sygnał. Analizę umieszczę za kilka dni. W zasadzie nie będzie to typowa analiza, a raczej wyjaśnienie dlaczego zdecydowałem się zainwestować w akcje tej spółki.

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Vistula przebila 1,18 i idzie na 1,50

    OdpowiedzUsuń