środa, 15 lutego 2012

Uwaga na zlecenia Stop Loss!

CD Projekt RED - wykres minutowy

Na wykresie minutowym spółki CD Projekt w dniu 10 lutego spostrzegłem ciekawą sytuację. W oczy rzucił mi się nagły spadek ceny akcji przy bardzo dużym wolumenie. W pierwszej chwili bardziej zaciekawił mnie wzrost obrotów niż sam spadek, który okazał się być tylko chwilowy. Zdziwiłem się nieco, gdy po kilku minutach zwróciłem uwagę na cenę minimalną z tego dnia, która nie pokrywała się z danymi z wykresu liniowego.


 Wszystko wyjaśnił mi wykres świecowy:

CD Projekt RED - wykres minutowy

Trzeba przyznać, że w ciągu zaledwie minuty zdarzyła się rzecz, której większość osób mogła nawet nie zauważyć. Z pewnością zdarzenie to odczuli inwestorzy ustawiający Stop Loss-y. Ktoś, kto kupił akcje CD Projekt z rana po cenie ok. 6 zł i ustawił zlecenie obronne na poziomie np. 5.65 mógł być bardzo zdziwiony, gdy po południu sprawdził swój rachunek maklerski. Taką sytuację na papierze CD Projekt można było już zaobserwować nie raz. Przypadek ten pokazuje, że stosowanie zleceń Stop Loss nie zawsze ogranicza nasze straty.

4 komentarze:

  1. Pewien czas temu wyrzuciło mi sl na poziomie, którego nawet nie pokazywał wykres świecowy. Po telefonie w odpowiednie miejsce dowiedziałem się, że czasami się tak zdarza i to jest prawidłowe. Broker nazwał to artefaktem. Informacje jakie poziomy zostały osiągnięte można otrzymać od brokera. Nie wiem czy ktoś się z takim cudem już spotkał... /dp

    OdpowiedzUsuń
  2. O takim przypadku jeszcze nie słyszałem, a tym bardziej sam czegoś takiego nie doświadczyłem. Domy maklerskie zastrzegają sobie, że w pewnych sytuacjach umywają rączki i nie biorą odpowiedzialności za błędy spowodowane przyczynami leżącymi poza ich kontrolą np. awarią systemu, jego przestojem, przerwami technicznymi czy wynikające z błędnych notowań. Ze zleceń stop loss, czy zleceń specjalnych korzystamy zatem na własne ryzyko. W jednym z domów maklerskich (choć pewnie w innych wygląda to tak samo) przetwarzanie zleceń specjalnych w tym sprawdzanie warunków aktywacji i ich zmiana przeprowadzane są w 5-cio sekundowych cyklach. Teoretycznie przez 5 sek. może zdarzyć się niewiele, ale biorąc pod uwagę, że średni czas trzymania akcji w USA wynosi 22 sek. można domniemywać inaczej...

    http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/investing/9021946/How-long-does-the-average-share-holding-last-Just-22-seconds.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Przecież to nie jest błąd notowań... Jeżeli faktycznie kurs zjechał do tego poziomu - 5,61 zł, to zobaczysz to tylko na wykresie słupkowym/świeczkowym. Wykres liniowy nawet nie bierze tego pod uwagę, gdyż obrazuje ceny zamknięcia w danym przedziale czasowym. Co widać porównując wykres liniowy i świeczkowy. Mi np. udało się w taki sposób złapać akcje Lotosu któregoś razu. Cena zjechała od jakieś 5-6% co nie było widoczne na wykresie liniowym i dziwiłem się skąd mam akcje na rachunku... :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Pytanie tylko, kto tak buja kursem :)

    OdpowiedzUsuń